بناء وتقنين مقياس الكفايات المهنية لدى مستشاري التوجيه واإلرشاد المدرسي والمهني بالجزائر Building up and standardizing the professional competency scale for school and vocational guidance counselors in Algeria
Derniers articles publiés
دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر ثقافة السلم المجتمعي (دراسة ميدانية بكلية التربية – جامعة البطانة – السودان 2020م) The Role Of Social Media In Disseminating A Culture Of Community Peace (field Study At The Faculty Of Education -al-butana University, Sudan 2020)

دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر ثقافة السلم المجتمعي (دراسة ميدانية بكلية التربية – جامعة البطانة – السودان 2020م) The role of Social Media in disseminating a culture of community peace (Field study at the Faculty of Education -Al-Butana University, Sudan 2020) ملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر ثقافة السلم المجتمعي، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، من خلال أداة الاستبانة، تكون مجتمع الدراسة من الأساتذة والطلاب في كلية التربية بجامعة البطانة بالسودان في العام الدراسي 2019- 2020م، تكونت عينة الدراسة (115) فرداً، ولمعالجة البيانات إحصائياً تم استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، ومن أهمّ نتائج الدراسة: تحقق دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر ثقافة السلم الاجتماعي بوسط حسابي 4.28 وبدرجة تقديرية عالية جداً، وتحققت درجة الاستخدام الفعلي لمواقع التواصل الاجتماعي بوسط حسابي 2.73 وبدرجة تقديرية متوسطة، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المفحوصين في دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر ثقافة السلم الاجتماعي تعزى للنوع (ذكر، أُنثى)، وتوجد فروق في نشر ثقافة السلم الاجتماعي تعزى للصفة: (أستاذ، طالب) لصالح الأساتذة. ومن أهم توصيات الدراسة: ضرورة الاستخدام الأمثل لمواقع التواصل الاجتماعي في نشر ثقافة السلم المجتمعي

The aime of this study was to explore the role of social media on dessimination of community peace culture. A descriptive analytical method was adoped through a questionnaire. The study sample consisted of (115) instructors and students of Butana University during the year 209-2020. The study used SPSS for data analysis. The findings showed that the role of social media on promoting peace culture has been achieved by an arithmetic mean of (4.28) - very high while social media usage showed an average result (2.73). No significant results were shown among the respondents due to gender regarding the role of social media on promoting peace culture in the community. However significant results were obtained due to affiliation (instructor/student) on favour of instructors. The study recommends rational usage of social media platforms to dessiminate peace culture among communities.

بناء وتقنين مقياس الكفايات المهنية لدى مستشاري التوجيه واإلرشاد المدرسي والمهني بالجزائر Building up and standardizing the professional competency scale for school and vocational guidance counselors in Algeria
ملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى بناء مقياس الكفايات المهنية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بالجزائر، وفق البرنامج السنوي لنشاطاتهم والمقترح من طرف وزارة التربية الوطنية، وقد تمّ تقنينه على عيّنة مكوّنة من(70) مستشارا من ولاية تقرت اختيروا بطريقة عشوائية بسيطة، كما تمّ الاعتماد على المنهج الوصفي لتحقيق أهداف الدراسة، وقد أسفرت النتائج عن تمتّع مقياس الكفايات المهنية بدلالات صدق وثبات مقبولة تتناسب وخصائص المقياس الجيد بعد تطبيقه على عيّنة من مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني.

The current study aimed to build a scale of professional competencies for school and vocational guidance counselors in Algeria, following the annual program of their activities proposed by the Ministry of National Education. It has been applied on a sample of(70) counselors from Touggourt District, who were chosen in a simple random way. The descriptive approach has been applied to achieve the objectives of the study. Finally, The results have showed that the professional competency scale had acceptable levels of validity and reliability commensurate with the characteristics of a good scale after applying it to this sample.

المؤلفون
الزهرة الأسود
حنان فليون
العربية